Lars Johan Yngve Lannerbäck

Lars Johan Yngve Lannerbäck mera känd som Yngwie Malmsteen är tydligen ute och luftar sig själv och sin orkester. Blev inte mycket av turné efter vaxsläppet ”High Impact” i December 2009. Endast 6 st officiella gigs gjorde denna speleman under 09 och då samtliga i Asien... alla i Japan om jag inte har fel. I år är det tre gigs bokade såhär långt ,två i Ryssland och ett i Israel och man får gå tillbaka till nådens år 2008 om man vill veta när han denna gitarrvirtuos framförde sina epos på Svensk mark.

 

Undertecknad hårdrocksbloggare har sett Yngwie live en gång och då på en så kallad klubb-spelning och det var helt ok måste jag ändå säga. Nu har jag ända sedan jag var liten parvel och Moses fick sina första kortbyxor alltid varit förtjust i gitarrhjältar som löder lite för mycket och gärna vräker på det där lilla extra. Nu när jag är äldre och tröttare så uppskattar jag lika mycket ett rakt komp a la Malcolm Young men i ungdomens dagar så var det den som lödde mest på guran som var kung.

 

Hur man än vrider och vänder så är Yngwie Malmsteen en av hårdrockens största gitarrvituoser och har under 80 och 90 talet inspirerat mången gitarrgnidare. Jag tycker att han har producerat fram fina vax under sin karriär och bland mina favoriter kan nämnas dels det första under eget namn Rising Force men även Odyssey , Fire and Ice och Magnum Opus är vax som sticker ut lite extra i hans fantastiska diskografi.

 

Och vem minns inte det numera klassiska bråket med flygvärdinnan för ett antal år sedan då han myntade det underbara uttrycket ”Unleash the Fury”och som sedermera blev namnet på hans nästkommande vax... Hursomhelst så rockar Yngwie och jag hälsar honom med ett glatt ”KEEP ON LÖDING !!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0