Glögg...The Poem

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Ztizze dricker starkvinsglögg & är vaken.



Vidriga kyla jag ska ge dig en kamp,
tills jag får precis som jag vill.
Jag ska glögga tills magen får kramp,
Sen ska jag glögga lite till.
Glöggen värmer min frusna kind
då biter inte ens permafrostens vind,
eller Fimbulavintern från Finska Karelen
för då är Pappa Ztizze redan på kanelen.



Då svajar jag i glöggens rus
och läskar mig i mitt kalla hus.
Att glögga är ett måste,
att glögga är det man vill,
och när jag druckit tusen liter,
ska jag dricka tusen till.
Snön lyser vit på taken,
och nu är Ztizze nästan naken..



Midvinternattens köld är hård
Stjärnorna gnistra och glimma.
Glöggens kraft är stark och hård
den får mig att både dikta & rimma.
Månen vandrar sin tysta ban
I år ska jag inte ens ha en gran.
Snön lyser vit på taken
Nu kommer jag snart till saken.....


Skämt åsido :-) även om jag är nöjd med juledikten så är glögg för mig vad glykolen är för bilen, ett nödvändigt måste om jag överhuvudtaget ska orka mig genom den vidrigt äckliga årstid som i folkmun kallas för vinter. Vinter förresten ?? Det är ju Permafrost och på gränsen till istid för så jävla kallt är det eller så kräksnöar det oavbrutet. Egentligen skulle man bunkra konserver och glögg ett helt år och slå en två-tum-fyra över ytterdörren med en liten hälsning "Tittar ut till våren" och bara sitta och kura tills vårbäckarna porlar ute igen. Men så lätt kan man inte smita undan så det är bara att bita ihop och sträva på tills det vänder igen. Tills dess så vill jag höja glöggbägaren till er alla och hälsa till alla andra vinterfobiker att "Efter regn kommer solsken" eller i detta fall "Efter kyla kommer en Svensk sommar"..!?!? ... Äsch... Skål tamejfan och ha en trevlig helg för det ska jag ha !!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är GRYM Ztizze!!

Härliga fraser och härligt rim=)



Underbart!



Kram till dig Glöggande Baron!

2010-12-17 @ 18:03:23
URL: http://diagnospts.blogg.se/
Postat av: Fred

Ha ha, fantastiskt! Glöggentusiast som jag är så kan jag inte annat än hylla dig för denna...

2010-12-17 @ 19:12:54
URL: http://woodsmanfred.blogspot.com/
Postat av: Doc Rock

Fin dikt :)) Fan du hatar vintern lika mycket som mig du..!! :D

2010-12-18 @ 13:55:29
Postat av: radio

Hahaha, strålande! Och jag kan bara stämma in i ditt vinterhat!!! Hata vintern! Kylan! Snön!

2010-12-18 @ 15:08:57
URL: http://www.radiogirl500.blogspot.com
Postat av: CC

Ännu en som HATAR denna istid...nästa år flyr jag fältet helt klart.

2010-12-24 @ 12:35:42
URL: http://metalbarbiecc.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0