VECKA 16 - The Number Of The Beast - Iron Maiden

När vi ändå är inne på Iron Maiden så skulle jag vilja slå ett slag för ett utav de klassiska och förmodligen ett utav de mest recenserade album i genren som i folkmun kallas hårdrock, nämligen The number of the beast. Ja egentligen gör jag det väldigt lätt för mig för detta alster är svårt att sätta ord på ja eller tvärtom för jag skulle nog kunna bli extremt långrandig om jag skulle analysera ,reflektera och centrifugera varje låt på de sätt som bara jag orkar att läsa sen.

 

Men för att göra en lång historia kort om ett utav världens mest sålda album så är det att det är helt enkelt genialt. Bruce Dickinsons intåg i Iron Maiden kunde knappast ha blivit bättre då han fullkomligt briljerar på varenda spår och har fortsatt med det under alla dessa år. Vilka har inte hört The number of the beast, Run to the hills & Hallowed be thy name ?? Dessa bitar finns som oftast med än idag då denna eminenta orkester spelar upp sina alster live.

 

Och finns det superlativ över så spenderar jag dom gärna på låtarna ”Children of the damned”, "The Prisoner" och "22 Acacia Avenue". Och då kan den uppmärksamme konstatera att det är bara två låtar kvar som inte har nämnts och det är Gangland och öppningsspåret Invaders som förövrigt skaparen Steve Harris anser som sin sämsta låt. Men så dålig tycker inte jag den är fast om han tycker det så kan man ju lugnt säga att karln har en sjukt hög lägsta nivå. Även kul att dom la till B-sidan på singeln Run to the hills på cd-versionen 1998 nämligen Total Eclipse den har jag alltid gillat och alltid undrat varför inte den var med från början ? Men sen 1998 är ordningen återställd och det är lätt att förstå varför detta album är ett utav de mest sålda i världen.

 

I am not a number.... i am a free man !!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0