Glenn Tipton


Heavy Metal på Er, hårdpoppare!!

Jag har av herr Redaktör’n förlänats den stora ynnesten att få agera gästkåsör
här på denna blogg.Av artighetsskäl föreligger givetvis en smärre presentation
av det egna jaget:

Jag är BelseBubby.

Med denna formalitet överstökad så dyker vi rakt på pudelns kärna.
Herr Redaktör’n förlänte mig som första uppgift här på bloggen att slöjda ihop
mina reflektioner kring en av vår tids stora men ack, så glömda gitarrhjältar:

Glenn Tipton

Jag minns med en nostalgisk tår i ögonvrån tillbaka till den sommaren då jag som
en yster 11-åring för första gången konfronterades med det mäktiga Judas Priest.
En släkting, givetvis inbiten äldre hårdrockare, sa till mig att ”nu ska du få
höra riktigt stygg metal, pojkjävel!”. Så drog han igång den nyutkomna
Screaming for Vengeance på grammofonen och redan vid tonerna av The Hellion var
jag såld! Intrycket förstärktes när man fick studera konvolutet.
Farbröderna på bilderna såg ju ut precis som de lät. Hårda och tuffa med läder
och nitar samt andra coolhetsförhöjande attiraljer. Uppvuxen som jag är med Kiss
har jag en fäbless för det visuella, och här fick stimulanssensorerna i min 11-åriga
hjärna i sanning arbeta för högtryck.

Hjärnan bakom mycket av Judas Priests musik heter Glenn Tipton.
Nu är det ju så att de alltid skriver Tipton/Halford/Downing som upphovsmän till sina
låtar, men närmare efterforskningar låter förstå att Tipton är spindeln i metalnätet.
Förutom att vara en låtskrivare av högsta metallskimrande rang så är även herr Tipton
en utomordentlig gitarrist, både komp och solodito.

Nu slumpade det sig så att den gode Glenn inte började lira gura förrän vid den
respektingivande åldern av 21 år! Han hade emellertid skolats till pianist av sin mor
från späd ålder och var därmed införstådd i musikens vidare mysterier. Efter att ha
turnerat lite sporadiskt med bandet med det fantastisk fåniga namnet The Flying Hat Band,
blev han fullvärdig medlem i Judas Priest 1974 efter att deras förre gitarrist hängt sig
i sitt badrum(!?!?!). Resten är metallhistoria. Även nu i denna dag kan man på scener
världen över se herr Tipton skrida till verket iförd läderkläder i hans signaturfärger
svart och rött.

Helt bortglömd av den breda allmänheten samt kritiker är dock icke denne ekvilibrist.
I Hit Paraders omröstning om de 100 bästa metallgitarristerna hamnade Tipton på 19:e plats.
Icke minst hamnade han på plats numero 27 när Gigwise rankade världens bästa gitarrister…
någonsin!! Respekt!!


Rock Hard, Ride Free!!! // BelseBubby

Kommentarer
Postat av: Georg Hendrix

Det är tyvärr så att musiker antingen blir "överskattade" eller inte skattade alls.



Det finns otroligt många duktiga gitarrister, men det är alltid samma som nämns. Kirk Hammett, Slash är några av dom.



Kirk Hammett hade Joe Satriani som lärare och Slash har sådana kraftiga influenser av Jimi Hendrix och Joe Perry att det är läskigt, ändå nämns nästan aldrig varken Joe Straiani eller Joe Perry..



Glenn Tiptop är också en av dom - De som av omständigheter aldrig riktigt fått den "respekt" han förtjänar.

2010-12-30 @ 09:10:37
URL: http://georg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0